09 March 2013

#MuhasabahDiriSendiri

mak selalu pesan . kalau kita selalu marah-marah, kita tak jaga hubungan kita dengan Allah . mungkin kita tak jaga solat . tak selalu baca al-Quran . aku pulak pesan , macam mana nak jaga hubungan baik dengan semua orang kalau kita tak jaga hubungan kita dengan Allah ? solat kita cukup , tapi mungkin tak sempurna . 

pesan kat orang , tapi dalam masa yang sama ingatkan diri sendiri jugak . tak salah kalau belajar dari kesilapan . yang salah bila kita tak pernah rasa bersalah dengan kesilapan lampau dan tak pernah ambil iktibar . 

benda paling basic tapi wajib ialah SOLAT . kita manusia biasa , kadang-kadang alpa . tertidur dalam kepenatan teramat , sampai subuh terlepas . bila something buruk jadi , ohh ni mungkin balasan untuk pagi tadi . 

jangan salah kan orang lain bila jadinya masalah . tapi tengok diri sendiri dulu . pernah tak kita fikir , apa salah kita sampai Allah beri balasan macam ni . dendam kita ? perbuatan kita ? kata-kata kita ? atau yang paling penting , solat kita ? 
kita mintak pada Allah supaya doa dan permintaan kita dimakbulkan tepat pada masanya , tapi kita tak pernah solat tepat pada waktunya . ayat tu buat aku fikir dan ada betulnya . Allah Maha Adil . terima kasih untuk seseorang yang selalu tegur aku tentang solat awal waktu . i really appreciate it sweetypie . 
   

berubah jadi lebih baik , In Shaa Allah . pesanan buat diri sendiri :) Assalamualaikum 

No comments: