28 April 2014

Calon Bini

Kita manusia biasa yang tak lari dari demand nak itu nak ini . Macam aku jugakk , kadang kadang bernafsu dengan boots dan snickers . Dan sesungguhnya aku lebih sayangkan makanan dari buah hati sendiri , mungkin . 

Pernah jumpa orang yang tak pernah bersyukur ? Tak pernah rasa cukup apa yang ada padahal dia dah cukup serba serbi . Cuma nafsu yang main peranan sekarang .

Satu pasangan yang sama cantik , sama padan . Bila tengok dari luaran nampak semua perfect ! Kadang kadang rasa cemburu .Tapi bila sampai telinga sendiri , baru tahu cerita sebenar .

Mula mula aku dengar memang tak masuk dek akal . Si pakwe belajar lagi . Kadang kadang cari part time untuk sara hidup bakal bini dia . Mula mula si makwe mintak iphone 6 . weyhh , bukan RM1K handphone tu . okayy , si pakwe sanggup cari duit tepi , buat part time untuk tunaikan permintaan bernas si makwe . Bila si pakwe guna kan duit hasil titik peluh sendiri beli barang keperluan sendiri , seenaknya si makwe marah dan mungkin dialognya 

"Kenapa guna duit tu beli benda tu ? Macam mana nak beli go-pro kalau macam tu?"

Sekarang ni masalahnya duit siapa ? Hasil titik peluh siapa ?

Selang beberapa hari aku dengar perbualan telefon si makwe dan si pakwe

"Dah ganti belum duit haritu ? Jangan lupa masukkan bank RM 100++ dalam bank yang duit kahwin tu"

Okay sekali lagi dengar permintaan bernas si makwe . Simpan duit kahwin untuk masa depan . Sebelah pihak bekerja keras , sebelah lagi goyang kaki ?

Aku dengar lagi 

"Dah masukkan duit ? Dalam bank ni berapa ? Dalam bank tu berapa ?"

Tak silap kalau ikut tahap kiraan matematik aku sampai form 6 ni , ada dalam RM500 jugakk si pakwe bagi nafkah zahir . fuhhh RM500 beb ingat celah gigi ke ?

Entah dari mana sumbernya , si pakwe dapat tahu yang si makwe curang mungkin . Sebab keluar dengan lelaki lain berdua dan seat couple dalam panggung . fuhh siapa tak panas punggung . Datang lah si pakwe ke kolej si makwe semata nak cakap 

"B nak lepaskan u"
"U dah fikir masak masak ? B tau tak i kat rumah bosan hari hari tengok tv benda yang sama . takde kawan , kalau ada pun bercakap dengan nenek je , paham tak bosan"

Si makwe sangat 'memahami' . Si pakwe kerja siang malam untuk sara si makwe yang permintaan entah apa apa . dan dengan seenaknya si makwe keluar dengan lelaki lain atas alasan yang pffft .

Kau bukan tak tau , pakwe kau anak yatim piatu ? Ada kakak pun , dah kahwin dan kemungkinan besar 100% kos belajar di tanggung sendiri . Pernah terfikir entah entah dia kat sana sanggup ikat perut tak makan sebab nak bagi duit dia kat kau ? 

Bila dengan member dialognya macam ni 

"Aku tak suka kawan dengan orang cantik sebab aku nak menonjol . Sebab tu aku kawan dengan korang . hehe"

Aku tak tahu nak cakap apa . Macam mana nak ajar orang macam ni ya ? Bersyukurlah kau ada pakwe yang sanggup tahan dengan kau selama 3 tahun . bukan 3 hari tau ? itu pun buat perangai . Aku ni pun dah lama simpan , tapi aku ni tak reti marah . Diam je yang mampu . hm

No comments: